3 tény a konfliktusaidról
Szerző: dr. Szilvássy Rita
MEDIÁCIÓ BLOG
Vannak szakmák, melyek pozitív dolgok köré rendeződnek – mint például az esküvőszervező – és vannak olyanok, melyeknek központjában kevésbé vidám témák állnak. A temetkezési vállalkozó az élet árnyékosabbik oldalával foglalkozik.
Saját hivatásomat – mediátor, közvetítő – valahol úgy áll ezen a skálán, hogy alapvetően konfliktusból, egy (a felek számára gyakran megoldhatatlannak tűnő) problémából indul, de ez „csupán” a bemeneti oldal. Ezzel érkeznek az ügyfelek. A kimeneti oldalnak több variációja van. A legideálisabb esetben közös megegyezéssel le tudják zárni a vitát és akár együtt, akár külön, de egy bizonyos megoldással immáron tovább tudnak haladni az életben. Az is lehet, hogy a beszélgetések hatására egészen más irányba indulnak el, hiszen még valamire szükségük van ahhoz, hogy a kérdéses helyzetet megoldják. Például az egyik fél más terület szakemberénél folytatja a munkát – pszichológus, egyéb önismereti szakember, de láttam már olyat, hogy inkább személyi edzőhöz ment, hiszen életének ezen területein akadt tennivalója. A harmadik tipikus helyzet, hogy a felek a bíróságon folytatják a vitájukat.
Ez az ő döntésük, hiszen az egész probléma az övék, ők döntenek a megoldásáról, vagy a meg nem oldásáról.
Ebben az esetben (is) a mediációban végig vezetett gondolatmenetek, kérdések hatására, illetve mindazon információk birtokában – melyet a kulturált beszélgetések során megtudtak a saját maguk, illetve a másik fél hozzáállásáról a vitás kérdéssel kapcsolatban – máshogyan állnak a problémához.
(Forrás: Pixabay.com)
- A konfliktus az élet legtermészetesebb része.
Ahol egynél több ember van, ott törvényszerűen megjelenik a társas kapcsolatoknak ez a furcsa csomópontja. Vannak emberek, akik még egy magukban is képesek konfliktusba kerülni, de ezeknek megoldása nem a mediáció területére tartozik. A tökéletes, konfliktusmentes állapot az anyaméhben van (volt), és azzal, hogy onnan kibújtunk, meg is szűnt ez a kivételes állapot. A konfliktus nem baj, nem rossz, hanem az élet legtermészetesebb velejárója. A hozzá kapcsolható érzéseinket sokkal inkább az generálja, hogy a megoldáshoz ki kell mozdulnunk a már korábban megszokott komfort állapotunkból – még akkor is, ha ez bizonyos szempontból nem is volt annyira komfortos.
- A konfliktus nem kerékkötő – legtöbbször a változás kulcsa.
Tekints úgy a konfliktusra, mint egy jelzésre a térképen. Mész az utadon és a jelzések mutatják, hogy merre is kell tartanod. Mehetsz Te toronyiránt is, de talán nem oda fogsz kilyukadni, ahova indultál. A konfliktus csupán jelzi, hogy itt valami nincs rendben, itt irányt kell váltanod, itt van valami tennivalód. Az, hogy Neked ez az irányváltás kellemetlen – benne van a pakliban. Nem mondtam, hogy kellemes. De hogy néha szükséges, az biztos. Egy másik hasonlat: a konfliktus egy kilátó. Felmászol, körbe nézel, egy másik távlatból rátekintesz a helyzetre.
- Szétválaszt vagy összeköt?
Vannak emberek, egészen pontosan helyzetek, melyeket a konfliktusok tartanak össze. Vannak emberek, akiknek ez a felület szolgál alapul a másikhoz való kapcsolódásra. Igen, ők a kevésbé kellemes társaság… Ez így első ránézésre meredeknek tűnhet, de mégis igaz. Vannak kapcsolatok, melyeknek létjogosultsága megkérdőjeleződne, ha megoldódna az alapvetően köré szerveződött konfliktus.Bizonyos személyiségű emberek szeretnek panaszkodni saját magukat a problémáik mentén határozzák meg. Ha nem lenne konfliktus az életükben, akkor nagy bajban lennének, mert az örömök és pozitívumok mentén tájidegennek érzik magukat, nem tudnak vele mit kezdeni. Nekik nem a konfliktusaikat kell megoldani, hanem megtalálni az a helyet az életükben, ahol az örömök mentén szerveződik az életük. Ez egy más rálátást, hozzáállás igényel tőlük. Ugyanez elmondható bizonyos kapcsolatokról is. Az alapvető kérdés nem az, hogy hogyan lehet megoldani a vitát, hanem az, hogy mi marad meg azután, ha kihúzzuk a dolog méregfogát, és a helyzet valóban megoldódik?
Mediátorként a konfliktussal, az elakadt helyzetekkel, válással, vitákkal foglalkozom. Ezekkel érkeznek hozzám az ügyfelek. Van néhány olyan kérdés, melyet szinte minden esetben ki kell tisztázni a vitában érintett felekkel ahhoz, hogy egy olyan nézőpontból lássanak rá a helyzetre, melyből mérföldekkel közelebb vannak a megoldási lehetőség megtalálásához és elfogadásához.
A vita a felek sajátja. Nem szolgálok megoldási javaslatokkal, tippekkel, szuper ötletekkel. Pusztán egy olyan keretet, egy közeget biztosítok számukra, melyben megszülethetnek más utakat és más megoldások, melyben maguk látnak rá a kérdésre egy másik nézőpontból – ahonnan talán már a megoldás is látszik…